Feest: 10 jaar Muziekweken in Frankrijk!

De Vioolschool Haarlem organiseert sinds 2003 in de zomervakantie Muziekweken voor jonge musici in het prachtige middeleeuwse dorpje Aubeterre, in het departement Charente, in Frankrijk.

Leerlingen en studenten uit Nederland, België en Amerika hebben in de afgelopen jaren de gelegenheid gekregen om in een stimulerende omgeving kamermuziek te maken op hoog niveau. Onder leiding van professionele docenten en dirigenten hebben heel wat jonge mensen de smaak geproefd van het intensief samen musiceren en concerten geven.

vioolles haarlemde vioolschool haarlem

10 jaar muziek in Aubeterre was aanleiding om in de zomer van 2012 een extra feestelijk project neer te zetten: het Hofmuziek Festival. Met het nieuw opgerichte Haarlems Barok Jeugd Orkest hebben we de muziek die ooit gemaakt is voor de grote hoven in Europa, met als beginpunt het hof van Versailles waar Johann Stamitz met zijn Mannheimer Kapelle de boel op stelte zette in 1750, opnieuw ontdekt en nagespeeld.

Een concerttournee op authentieke locaties, die is begonnen in de Gravenzaal in Haarlem en vervolgde met een rondreis langs prachtige kastelen in de omgeving van Bordeaux, werd de bekroning op 10 jaar muziekplezier met een jonge generatie musici!

Comité van Aanbeveling van het Hofmuziek Festival 2012:

Burgemeester van Haarlem, Bernt Schneiders

Barokdirigent, Ton Koopman